COM VAM DESCOBRIR UN FRAGMENT D’UN COMETA A DINS D’UN METEORIT?

La troballa l’ha dut a terme un equip internacional liderat per grups d’investigació de Catalunya i obre la porta a la confirmació de teories científiques sobre l’inici del Sistema Solar

Investigadors catalans han liderat una troballa mai vista fins ara. En concret, s’ha descobert per primera vegada el fragment d’un cometa a l’interior d’un meteorit primitiu, cosa que obre la porta a confirmacions de teories científiques sobre l’inici del Sistema Solar. L’equip internacional que ha trobat aquest element està liderat per investigadors de l’Institut de Ciències de l’Espai, del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC).

Segons els experts, aquesta investigació, que ha estat publicada a la prestigiosa revista ‘Nature Astronomy’, demostra que les ‘condrites carbonàcies’, un tipus de meteorit, contenen claus sobre la composició d’objectes més fràgils que es van formar en regions distants al Sol fa més de 4.560 milions d’anys.

Un fragment de cometa trobat a l’interior d’un meteorit primitiu aporta pistes sobre l’origen del Sistema Solar! El @Josep_Trigo de l’ @IEEC_space i l’ @iSpaceSci ha coliderat l’estudi. Els resultats a la revista @NatureAstronomy. Més info: https://bit.ly/2P8hkSw  @CSIC @CSICCat

Després d’un estudi de tres anys de la ‘condrita carbonàcia La Paz 02342’, de la col·lecció antàrtica de la NASA, els investigadors han arribat a la conclusió que el fragment de cometa, d’unes cent micres, està compost per una barreja inusual de materials orgànics, silicats amorfs i cristal·lins, sulfats de sodi, sulfurs i grans presolars, aquests últims sintetitzats en estrelles que van enriquir els materials primigenis del sistema solar.

«Aquest fragment, denominat tècnicament xenòlit, posseeix unes característiques gens usuals que, segons pensem, es van produir de la incorporació de materials primigenis embeguts en gels», assenyala l’investigador del CSIC Josep Maria Trigo, que treballa a l’Institut de Ciències de l’Espai i codirigeix l’estudi.

En aquest sentit, l’expert afirma que molts objectes del sistema solar posseeixen una composició «molt diferent» a la dels meteorits als quals estem acostumats. Les ‘condrites carbonàcies’, com La Paz 02342, constitueixen un «llegat fòssil», conclou l’investigador.